Service/mod - Silikonslangar

Fick för mig att det var dags att byta ut kylarvätskan i subarun, ingår ju i serviceschemat. Då kände jag att jag lika gärna kunde uppgradera till silikonslangar. Det stod mellan röda, blåa eller svarta, och kom fram till att röda blir snyggast och passar bäst med resten av färgerna under huven.
Beställde ett kit från Winner Racing med alla kylarslangar och luftslangar.
 
Valde att köpa Peak glykol, den "nya" gula som kan blandas med alla andra glykoler och ska hålla mycket längre. Läste en hel del gott om den och speciellt till impreza så fick bli Peak.
 
Själva arbetet i sig var helt ok att göra, fick skära till typ 2 slangar för att dom skulle passa bättre. Kitten man köper är ju till för årmod mellan 02 - 07, så lite får man ta att man får fixa till.
Köpte ett gäng nya slangklämmor till dom större slangarna och återanvände vissa som var i bra skick.
Man får inte riktigt ur all glykol, i alla fall inte jag, så lite av det gamla är kvar. Men som sagt, peak är ju blandbar och större delen är nytt och fräscht. Är väldigt nöjd med resultatet!
 
Före (bild från i somras, rent och fint)
 
Efter (obs! på den här bilden sitter inte luftintaget på)
 
 
Påfyllningen tog lite tid eftersom den ska göras i det övre kärlet och inte diretk i kylaren eller i behållaren. Sen fick det luftas lite.
 
Det finns en bra video på Youtube av Mishimoto som visar ganska exakt hur man gör, rekomenderar alla som tänkt göra det här att kolla på den först.
 
OBS! Använd inte slangen till bromscylindern utan att sätta i en backventil! jag valde att använde originalslangen med inbyggd backventil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0