Xenonkonvertering

Har fixat xenon till mina halvljus, det blev med 8000k vilket ger en lite mer blåare ton i ljuset.
Kan väl säga att jag bråkade som fan med det, inte för att själva installationen var svår för det är den inte, men dom funka inte till en början.
Hade kopplat in allt som det skulle, tog ut hela lysena för att enklare komma åt, vägrar stå o pilla i motorutrymmet uppifrån och med lite plats.. Men så när dom va i igen och jag vred på nyckeln så, ingenting.. vafan, tänkte jag.
Kollade alla sladdar, kontakter osv, ingenting, säkringar, näpp.. 
Jaja, läste massa på nätet om det fanns fler som hade haft samma problem. Hittade lite om att det skulle finnas ett "motstånd" i bilen som gör att lysena inte får full kräm från batteriet vilket xenon behöver, och att man kunde koppla ur det så skulle problemet lösa sig osv.. men det hittade jag inte, som tur var, för det var inte felet.
(kan tilläggas att jag och far min provat så att lamporna funkade via ett löst bilbatteri)
 
När jag senare var på väg att ge upp och skita it helt och hållet så tänkte jag, äsch, provar att vända plus och minuskontakerna till motståndet som följer med lamporna (som satt rätt och funkade med det andra batteriet), då funkade plötsligt lamporna i bilen.. så var det med det. La ner massa tid på felsökning i onödan men va ska man göra. Nu lyser det fint i alla fall, och vilken skillnad vid mörkerkörning.
 
TIPS:
1. Se till att xenonlamporna är rätt riktade i lamphuset, annars bländar man mötande trafik, och det är ju bara drygt.
2. Det är ju inte "lagligt" vid besiktning så då måste original sitta i. Men det är ju bara en gång om året så det kan man ta.
3. Byt ut positionslamporna till LED, blir mycket snyggare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0